21 października 2007, na brazylijskim torze Interlagos w Sao Paulo, odbył się ostatni start tego sezonu Formuły 1. Wyścig dostarczył bardzo wielu emocji. Tytuł Mistrza Świata, po raz pierwszy w swojej karierze, wywalczył Kimi Raikkonen – kierowca Ferrari. Drugi kierowca stajni, Felipe Massa, zakończył sezon na czwartej pozycji. Było to 202. zwycięstwo zespołu Shell i Ferrari w historii startów Formuły 1.
Współpraca technologiczna Shell i Enzo Ferrari sięga lat 30-tych XX wieku. W czasie kilkudziesięciu lat ścisłej współpracy Shell i Ferrari wspólnie stworzyły najbardziej udane partnerstwo technologiczne w historii sportów samochodowych.
Shell i Ferrari uczestniczą w Formule 1 od pierwszego Grand Prix zorganizowanego w 1950 roku. Team swój pierwszy sukces w tej imprezie odniósł rok później – José Froilán González wygrał na torze Silverstone za kierownicą Ferrari 375.
Od tego czasu partnerzy odnosili spektakularne sukcesy w wielu słynnych wydarzeniach motoryzacyjnych. Zwieńczeniem dotychczasowej współpracy technologicznej Shell i Ferrari są wywalczone 9-krotnie tytuł Mistrza Świata Formuły 1 Konstruktorów oraz w dziedzinie olejów i paliw.
Niezawodność stała się najważniejszym atutem Shell, przyczyniając się do licznych zwycięstw Ferrari na torach. Zapewnienie odpowiedniego paliwa, spełniającego wszystkie wymogi FIA, należy do zadań Shell. Podczas każdego wyścigu Formuły 1 na torze pracuje 5-7 specjalistów, a kompleksowo współpracą z Ferrari zajmuje się około 100 pracowników Shell na całym świecie. Odpowiadają oni między innymi za to, aby bolidy tankowane były paliwem o właściwej, dopuszczalnej temperaturze. Przed zatankowaniem do bolidu, paliwo jest chłodzone. Przepisy dopuszczają studzenie o maksimum 10 stopni poniżej temperatury zewnętrznej. Schłodzone paliwo jest bardziej „wydajne objętościowo”, dzięki czemu więcej litrów mieści się w baku bolidu podczas tankowania. Chłodniejsze paliwo pozwala też silnikowi osiągnąć większą moc.
Shell nie tylko dostarcza paliwo wyścigowe V-Power oraz olej Helix dla teamu Scuderia Ferrari w wyścigach Formuły 1. Zapewnia również kompleksowe analizy paliw i olejów podczas każdego wyścigu. Zespół ekspertów pracuje w mobilnym laboratorium Shell, które stale towarzyszy zespołowi Ferrari. Inżynierowie Shell analizują ponad 40 próbek paliw podczas jednej serii wyścigów. Ciągłe badanie paliw, olejów i smarów stosowanych w bolidach Ferrari uczestniczących w wyścigach F1 pomaga kierowcom osiągnąć najlepsze rezultaty na torze. Zespół Ferrari zużywa 250 000 litrów paliwa Shell V-Power najwyższej próby podczas każdego sezonu.
Kluczowa rola Shell w Formule 1 jest widoczna również podczas współpracy realizowanej poza torami wyścigowymi. Przykładem jest zaangażowanie Shell w prace nad nowym bolidem – F2007, wprowadzonym do wyścigów w bieżącym sezonie. Od maja 2005 roku, gdy Ferrari rozpoczął swój program badawczy, specjaliści z Shell współpracowali z inżynierami Ferrari, aby dogłębnie poznać charakterystykę silnika V-8 Ferrari, a przy okazji zoptymalizować formułę paliwa i oleju silnikowego tak, by zapewnić mu maksymalne osiągi i niezawodność.
Dziś duch partnerstwa technologicznego jest równie silny, jak 60 lat temu. Potwierdzeniem tego jest przyznanie w tym roku Shell – Nagrody Innowacji Ferrari. Stanowi ona podkreślenie szczególnych osiągnięć Shell w dziedzinie jakości, technologii, innowacji oraz rozwoju podczas wielu lat współpracy.
DANE I LICZBY – SHELL W WYŚCIGACH FORMUŁY 1
Techniczne
- Shell V-Power nie jest zwykłą benzyną zmieszaną z kilkoma substancjami chemicznymi. Paliwa z rodziny Shell V-Power, stosowane w wyścigach Formuły 1, zawierają ponad 250 różnych składników, precyzyjnie połączonych dla uzyskania odpowiedniej równowagi mocy i przyspieszenia.
- Wskutek przenikania ciepła, paliwo w bolidzie Formuły 1 nagrzewa się do temperatury świeżo zaparzonej filiżanki herbaty.
- Przed zatankowaniem do bolidu, paliwo jest ‘termizowane’ (chłodzone). Przepisy dopuszczają studzenie o maksimum 10 stopni poniżej temperatury zewnętrznej.
- Schłodzone paliwo jest bardziej „wydajne objętościowo” (zajmuje mniej miejsca), dzięki czemu większa objętość mieści się w baku podczas tankowania w boksach. Chłodniejsze paliwo pozwala też silnikowi osiągnąć większą moc.
- Co roku Shell przygotowuje 250 000 litrów paliwa dla zespołu wyścigowego i ekip testowych Ferrari.
Podczas wyścigu
- Zachowanie paliwa, olejów i smarów Shell w bolidach Formuły 1 jest analizowane przez techników Shell w mobilnych laboratoriach podczas trwania wyścigu. Technika rentgenowska, stosowana przy analizie olejów, jest tak precyzyjna, że można dzięki niej rozpoznać różnice w stylu jazdy kierowców.
- Podczas jednej serii wyścigów inżynierowie Shell analizują ponad 40 próbek paliw i olejów z samochodów Ferrari.
- Mobilne laboratoria Shell są w stanie wykryć w próbce paliwa ilość zanieczyszczeń odpowiadającą proporcjami szklance cukru wsypanej do jeziora Loch Ness.
- Podczas każdego wyścigu Formuły 1, na torze pracuje 5-7 specjalistów Shell. W sumie współpracą z Ferrari zajmuje się około 100 pracowników Shell na całym świecie.
- Paliwo stosowane w Formule 1 ma trzy zadania: dawać moc, chronić i ułatwiać płynną jazdę.
Z toru na drogę
- Paliwa z rodziny Shell V-Power, dostępne na stacjach Shell są w 99% identyczne, co stosowane w bolidach Ferrari Shell V-Power Formula One. Olej silnikowy Shell Helix został opracowany specjalnie na potrzeby wyścigów Formuły 1.
- Na terenie fabryki Ferrari w Maranello znajduje się stacja benzynowa Shell, gdzie wszystkie nowe samochody są tankowane.