Warszawa 1.04.2009, Shell, jako pierwszy w Polsce, wprowadza do sprzedaży na stacjach olej napędowy z dodatkiem syntetycznego komponentu GTL. Shell V-Power Diesel jest olejem napędowym zaprojektowanym tak, aby umożliwić uzyskanie jak największej mocy silnika w pełnym zakresie jego pracy.
Unikalne właściwości paliwa Shell V-Power Diesel nowej generacji to efekt wykorzystania technologii GTL – Gas to Liquid. Technologia ta pozwala na przetworzenie gazu ziemnego do postaci paliwa diesel o niezwykłej czystości chemicznej i dużo lepszych parametrach użytkowych. Shell V-Power Diesel to pierwszy olej napędowy oferowany klientom stacji, który wykorzystuje technologię paliw syntetycznych. Osiągnięta dzięki tej technologii jakość, w tym wysoka liczba cetanowa, sprawia, że paliwo GTL spala się bardziej wydajnie w porównaniu z konwencjonalnym dieslem.
Shell V-Power Diesel z GTL zastępuje dotychczasową generację tego paliwa na stacjach Shell w Polsce i już od początku kwietnia jest dostępny dla klientów w całej Polsce.
Technologia silników diesla rozwija się w olbrzymim tempie. Dzieję się tak dzięki rosnącym oczekiwaniom kierowców i nowym możliwościom producentów. Za tym rozwojem musi nadążać rozwój paliw. V-Power Diesel z technologią GTL stanowi kolejny przełom. Utrzymanie ważnych elementów silnika w stanie wolnym od zanieczyszczeń i zwiększenie skuteczności procesu spalania dają użytkownikom korzyści w postaci większej mocy, poprawy przyspieszenia i elastyczności.
„Paliwo GTL wytwarzane jest w innowacyjnej technologii. Jej wdrożenie było możliwe, dzięki pracom badawczym prowadzonym przez Shell od 30 lat, podczas których była ona doskonalona od pierwszych prac laboratoryjnych, aż do wykorzystania komercyjnego. Metoda ta stanowi most łączący nas
z przyszłością paliw płynnych. GTL jest kosztowo efektywnym paliwem alternatywnym, które może pomóc rządom i samorządom zdywersyfikować źródła energii, zredukować lokalne emisje i promować środki transportu zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju”, powiedział Jeroen van der Veer, Dyrektor Generalny Royal Dutch Shell plc.
Obecnie Shell produkuje paliwo GTL w zakładzie w Bintulu w Malezji. Równolegle, w oparciu o ponad dziesięcioletnie doświadczenie produkcyjne, we współpracy z Qatar Petroleum, Shell buduje zakład wytwórczy paliwa GTL w Katarze. Docelowa wydajność tego kompleksu produkcyjnego będzie ponad dziesięciokrotnie większa, niż zdolności produkcyjne zakładu malezyjskiego. Tak duże inwestycje w technologię GTL wynikają z przekonania Shell, że jest to jeden z kluczowych kierunków w rozwoju paliw.
Technologia GTL
Technologia GTL to proces przetwarzania gazu ziemnego na szereg czystszych produktów paliwowych (dla transportu drogowego, wodnego i lotniczego), surowce chemiczne i smary. Produkty GTL to praktycznie czyste węglowodory parafinowe o doskonałych właściwościach spalania; proces spalania jest czystszy, bardziej płynny i przebiega w sposób kontrolowany.
Paliwo GTL stosowane w transporcie to, czyste paliwo o dużej przejrzystości, praktycznie wolne od siarki i substancji aromatycznych, o bardzo wysokiej liczbie cetanowej. Liczba cetanowa jest miarą jakości spalania paliwa, analogiczną do liczby oktanowej w benzynie – im wyższa liczba cetanowa, tym pełniejszy proces spalania. Liczba cetanowa paliwa GTL jest wyższa, niż dla typowego oleju napędowego. Różnica ta może wynosić nawet kilka procent.