Wiadomości branżowe

Vendée Globe bez Gutka

Vendée Globe bez Gutka
Zbigniew Gutkowski, pierwszy w historii Polak, który wystartował w najtrudniejszych regatach żeglarskich Vendée Globe, z powodu kłopotów z elektroniką na jachcie wycofuje się z wyścigu. Jest szóstym zawodnikiem w tej edycji, który musi zrezygnować z rywalizacji.Regaty Vendée Globe to jedno z najtrudniejszych wyzwań żeglarskich na świecie. Już w ciągu pierwszego tygodnia od wypłynięcia (10.11) wycofało się 25 proc. startujących (5 żeglarzy). W tych prestiżowych regatach, Zbigniew Gutkowski na jachcie ENERGA, nowej szybkiej jednostce klasy IMOCA Open 60 miał szanse zawalczyć o czołową pozycje.W trakcie kwalifikacji do Vendée Globe jacht ENERGA sprawdził się doskonale. "Na miarę naszych umiejętności i możliwości, przy wsparciu wielu specjalistów, zrobiliśmy wszystko zgodnie z najlepszą wiedzą i intencją. Jacht był gotowy." - zapewnia Maciej Marczewski, kapitan jachtu ENERGA, odpowiedzialny za przygotowanie techniczne jednostki do regat Vendée Globe 2012-13.Kłopoty Gutka zaczęły się kilka dni temu. Dotyczyły one przede wszystkim niedziałającego autopilota, co oznaczało konieczność sterowania ręcznego a przy samotniczych regatach dookoła

Zbigniew Gutkowski, pierwszy w historii Polak, który wystartował w najtrudniejszych regatach żeglarskich Vendée Globe, z powodu kłopotów z elektroniką na jachcie wycofuje się z wyścigu. Jest szóstym zawodnikiem w tej edycji, który musi zrezygnować z rywalizacji.

Regaty Vendée Globe to jedno z najtrudniejszych wyzwań żeglarskich na świecie. Już w ciągu pierwszego tygodnia od wypłynięcia (10.11) wycofało się 25 proc. startujących (5 żeglarzy). W tych prestiżowych regatach, Zbigniew Gutkowski na jachcie ENERGA, nowej szybkiej jednostce klasy IMOCA Open 60 miał szanse zawalczyć o czołową pozycje.

W trakcie kwalifikacji do Vendée Globe jacht ENERGA sprawdził się doskonale. „Na miarę naszych umiejętności i możliwości, przy wsparciu wielu specjalistów, zrobiliśmy wszystko zgodnie z najlepszą wiedzą i intencją. Jacht był gotowy.” – zapewnia Maciej Marczewski, kapitan jachtu ENERGA, odpowiedzialny za przygotowanie techniczne jednostki do regat Vendée Globe 2012-13.

Kłopoty Gutka zaczęły się kilka dni temu. Dotyczyły one przede wszystkim niedziałającego autopilota, co oznaczało konieczność sterowania ręcznego a przy samotniczych regatach dookoła świata non-stop prowadzenie jachtu w ten sposób jest niemożliwe. Cytat Gutka

„Muszę dzisiaj powiedzieć to, o czym myślałem od wielu dni. Odwaga nie polega jedynie na tym, żeby walczyć, ale też na tym, żeby wiedzieć, kiedy przestać. Wiem, że zrobiłem wszystko, co można, pracując nad problemami z elektroniką. Wiem, że wszystko co w ich mocy zrobił mój zespół i przyjaciele. I jestem im za to bardzo wdzięczny. Ale tak się dalej nie da. Bez autopilota nie można się ścigać, a jeżeli nie można, trzeba się wycofać. To trudna decyzja, jedna z najtrudniejszych w moim życiu. Ale to są regaty Vendee Globe, to jest potęga oceanu, z którą nie można walczyć.”

Awarii autopilota po dniach intensywnej pracy i dziesiątkach prób nie udało się usunąć. Trudna decyzja o wycofaniu się z regat Zbigniewa Gutkowskiego została podjęta w porozumieniu i po konsultacjach z całym teamem Energa Sailing.

A to już wiesz?  Strefa okołorównikowa zdobyta przez czołówkę wyścigu Vendée Globe

„Proszę wyobrazić sobie sytuację, kiedy nocą jedziemy samochodem po krętej mazurskiej drodze obsadzonej starymi drzewami. Nagle gasną nam światła i nie możemy zredukować prędkości, bo coś się zablokowało. Jaka jest szansa na bezpieczne dojechanie do celu, odległego o 40 000 km? To jest właśnie taka sytuacja, tylko zamiast drzew i zakrętów mamy fale. Ale ryzyko jest takie samo.”

Sam udział pierwszego Polaka w regatach Vendée Globe to wielki sukces dla polskiego żeglarstwa. Wyobrażenie o prestiżu, ale i skali trudności tego przedsięwzięcia, może dać fakt, że np. plany nowych łodzi są najpilniej strzeżoną tajemnicą. Z generacji na generację jednostki IMOCA Open 60 są coraz lżejsze i coraz bardziej zaawansowane technicznie, a prowadzone z bardzo dużą prędkością narażone na różnego rodzaju uszkodzenia i przeciążenia. „Pomimo naszych najlepszych starań i chęci, ogromnego zaangażowania całego zespołu i wszystkich, którzy wspierali nas przy tym projekcie, zostaliśmy zweryfikowani przez ocean” podsumowuje Maciej Marczewski.

Start Zbigniewa Gutkowskiego na jachcie ENERGA w samotniczych regatach Vendée Globe, to tylko część projektu ENERGA Sailing, którego celem jest promowanie żeglarstwa, jako dyscypliny sportowej oraz sposobu rekreacji. „Oczywiście współczujemy Gutkowi, ale nadal jesteśmy przede wszystkim dumni, że mogliśmy mu kibicować i uczestniczyć w projekcie”- mówi Katarzyna Kowalska Dyrektor Centrum Marketingu i Komunikacji w ENERGA SA. „Udział w regatach Vendée Globe stanowi jedynie element szerszej współpracy. Zarówno Gutek, jak i jacht ENERGA pojawią się jeszcze na starcie innych wyścigów żeglarskich. Także tych międzynarodowych. Nie mamy zatem wątpliwości, że umiejętności Gutka i osiągi jachtu ENERGA będą dobrą wizytówką polskiego żeglarstwa” dodaje Katarzyna Kowalska.

***
Grupa ENERGA (www.energa.pl) – głównymi obszarami jej działalności są: wytwarzanie, obrót i dystrybucja energii elektrycznej i ciepła. ENERGA dostarcza energię elektryczną dla 2,5 mln gospodarstw domowych oraz do ponad 300 tys. firm, co daje jej około 17-procentowy udział w rynku sprzedaży energii elektrycznej. Grupa jest operatorem systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej na obszarze 75 tys. km kw. i eksploatuje ponad 193 tys. km linii elektrycznych, którymi przesyła ponad 24 TWh energii rocznie. Grupa ENERGA dzięki 47 własnym elektrowniom wodnym i licznym farmom wiatrowym przyłączonym do jej sieci jest liderem dostaw energii ze źródeł odnawialnych (do sieci ENERGI przyłączone są odnawialne źródła o łącznej mocy ponad 1500 MW). Zielona energia to ponad 16 procent prądu dostarczanego klientom firmy. Natomiast udział energii ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej Grupy wynosi ponad 28 proc. Innowacyjne i proekologiczne działania przynoszą Grupie ENERGA efekty w postaci wielu wyróżnień. Grupa jest laureatem Nagrody Prezydenta RP w kategorii Zielona Gospodarka 2012. Spółka zdobyła także tytuł Marki Wysokiej Reputacji PremiumBrand 2012. Wcześniej została uhonorowana przez BCC złotą statuetką Lidera Polskiego Biznesu czy nagrodą Green Excellence za najwyższe standardy ekologiczności. Marka ENERGA znajduje się także wśród European Trusted Brands 2010 jako jedna z „eko-marek” najbardziej budzących zaufanie.

A to już wiesz?  Energa Basket Cup przybywa na Pomorze

ENERGA Sailing to jeden z projektów realizowanych w ramach programu Energa Sport. Pozostałe to Energa Basket Cup – Igrzyska Młodzieży Szkolnej Minikoszykówki Dziewcząt i Chłopców. Jest to największy zorganizowany system rozgrywek koszykówki dla uczniów z ponad 12 000 szkół podstawowych w Polsce. W ostatniej edycji Energa Basket Cup udział wzięło blisko 10 000 dzieci. Częścią Energa Sport jest również Energa Athletic Cup – organizowany we współpracy z Sopockim Klubem Lekkoatletycznym. W ciągu 4 lat realizacji programu podjęto współpracę z 2 000 młodych sportowców z województwa pomorskiego.

Źródło ENERGA Sailing. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy