Data publikacji: 2018-05-28
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: "Witaj, piękna Polsko!”, czyli jak program zmienia oblicza polskich miast
Kategoria: Problemy społeczne, BIZNES
„Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misja to uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – także zewnętrzne, dzielone z innymi mieszkańcami.
„Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misja to uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – także zewnętrzne, dzielone z innymi mieszkańcami. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia, co potwierdzają liczne badania i eksperymenty społeczne. W ramach programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!” są odnawiane te miejsca w polskich miastach, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. Akcja ma charakter edukacyjny, będąc inspiracją dla Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.
Współpraca z Urban Forms
To pierwsza edycja programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!”. Partnerem społecznym została Fundacja Urban Forms, która zajmuje się szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Zbieżność celów Fundacji oraz akcji „Cif. Witaj piękna Polsko!” pozwoliła podjąć efektywną współpracę, której rezultaty już teraz są widoczne w postaci przeprowadzonych renowacji.
„Cieszy mnie, że Fundacja Urban Forms może uczestniczyć w programie, który przyczynia się do tworzenia pięknych przestrzeni miejskich i daje wsparcie ludziom, którzy chcą takie przestrzenie odkrywać. Którzy dostrzegają urok w zaniedbanych zakątkach i pozwalają nam je wydobywać na światło dzienne. Bo przecież to estetyczne i funkcjonalne przestrzenie publiczne sprawiają, że w mieście czy dzielnicy żyje się lepiej. A tę przestrzeń wokół nas można zmieniać małymi krokami i drobnymi interwencjami, do czego daje okazję program „Cif. Witaj, piękna Polsko!”. Już od dziś ludzie obdarzeni pasją, pomysłowością, społecznym nerwem mogą się przyczynić do upiększenia i wzbogacenia wspólnej przestrzeni.”, mówi Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarządu Fundacji Urban Forms, partnera akcji.
Renowacje, czyli jak program zmienia miejskie przestrzenie
W ramach 1. etapu programu na początku maja odbyły się renowacje 4 lokalizacji. W gronie wybranych znalazły się miejsca i obiekty, które są ważne dla lokalnych społeczności. Oto, pokrótce, jak zmieniły się odnawiane miejsca:
1. Grudziądz – zmodernizowanie części nabrzeża Wisły, które jest doskonałym punktem widokowym
2. Brzeziny – wyczyszczenie kamienicy zlokalizowanej przy ul. Jana Pawła II pod nr 6 w historycznym centrum miasta.
3. Radom – odnowienie ścian oraz otoczenia kamienic w centrum miasta przy ul. Podwalnej 5 i 7
4. Ostrów Wielkopolski – odnowienie zabytkowego przejścia (tzw. sionki) na Starym Rynku
21 maja rozpoczął się 2. etap programu, w wyniku którego zostaną wyłonione kolejne 4 miejsca przeznaczone do renowacji. Jakie? Teraz każdy będzie mógł zgłosić do programu miejsce, które według niego wymaga odnowienia, rejestrując je na www.witajpieknapolsko.pl. Od tego momentu będzie można oddawać także głosy na zgłoszone lokalizacje. Spośród nich zostaną wybrane 4, które przejdą renowacje w ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!”.
Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!
Na co dzień nie doceniamy roli, jaką odgrywają w naszym życiu elementy otoczenia, w którym mieszkamy, pracujemy, pokonujemy drogę do szkoły czy sklepu, spędzamy czas wolny. Niesłusznie – dziś wiadomo, że mają one duży wpływ na nasze samopoczucie, nastrój w danym momencie, oraz na jakość i komfort życia w dłuższej perspektywie. Najbliższe otoczenie i interakcje z nim przekładają się na nasze zdrowie, bezpieczeństwo, budowanie międzyludzkich więzi i ogólne poczucie jakości życia w społeczności oraz każdego nas z osobna. Potwierdzają to liczne badania, wskazując także na fakt, że estetyczne ulepszenia dokonywane w naszym otoczeniu skutkują pozytywnymi zmianami w sferze naszego zdrowia psychicznego i fizycznego[1].
Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% vs 18%), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% vs 48%), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% vs 8%). Co też niezwykle ważne, więcej ludzi przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% vs 13%).[2]
Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” oraz „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost złych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja[3]. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu podjęte działania będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.
Program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest częścią globalnej akcji Cif Cleans. Dzięki temu marka Cif wprowadza korzystane zmiany w otoczeniu mieszkańców już 8 krajów świata, wpływając pozytywnie na ich komfort życia i samopoczucie.
Więcej o akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” znajduje się stronie www.witajpieknapolsko.pl. Tam też można zgłaszać miejsca do 2. etapu programu, w którym zostaną wybrane kolejne 4 lokalizacje do renowacji. Na stronie można także oddawać głosy na zgłoszone miejsca.
Film prezentujący akcję znajduje się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=5a1OG6w_qas
[1] Egan M1, Katikireddi SV, Kearns A, Tannahill C, Kalacs M, Bond L. Health effects of neighborhood demolition and housing improvement: a prospective controlled study of 2 natural experiments in urban renewal. Am J Public Health. 2013 Jun;103(6):e47-53.
Hilary Thomson, Mark Petticrew, and David Morrison. Effects of housing improvement: systematic review of intervention studies. BMJ. Jul 28, 2001; 323(7306): 187–190.
[2] Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
[3] jw.
———————–
Kontakt prasowy:
Joanna Szałasz
specjalista public relations
+48 536 410 824
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Problemy społeczne #BIZNES